الجمعة، 27 يونيو 2008

أُمي .. اُمي

لا اعلم ماعلي قوله ..ولكني اهدي هذا الكلام الي كل من فقد اُمه ..لاني انهارده دخلت علي مدونة متعودة اني ادخل عليها ..وللاسف ربنا يصبره ..توفت اُمه الي رحمه الله ..مش عارفة اعزيه ازاي ولا اصبره بإيه ..لاني مرة ماما ربنا يخليها لي يارب ..كنا قاعدين وذكرت لنا وقلت لو مت هتعملوا ايه ... قعدت اسمع الكلام فترة كده ..لمجرد ثواني ... ومش عارفة اقولكوا بجد اللي حصل ..دخلت حطيت حاجات ف المطبخ ..وفجأة لاقتني عيني هتنفجر ..ومش عايزة ابين لماما فكتمت ف قلبي حزني ..وكأني كنت هنتحر .. وقلبي وقف .. وتفكيري اكتر ..مش متخيله ازاي ممكن يجي عليا يوم واصحي ملاقيهاش ..ده انا مصدقتش وفاة تيتا وقعدت اكتر من شهر بشوفها معايا بتتحرك ف البيت ...بجد مش متخيلة نفسي ف الموقف ده ... تعرفوا ماما مرة قالتلي ..اني من كتر ما انا متعلقة بيها كده ..ان لا قدر الله لو حصلها حاجة اني مصيري هيكون المستشفي ..او اني اقعد مكاني بدون حركة ده اللي انا حساه ..يعني يا اما زي ما ماما قالت .. يا اما زي ما انا متوقعة ..اني هقعد مكاني بلا حركة ولا كلام ...اسفة بجد اذا كنت دخلت عليكم حزني ... بس بحس اوقات اني لازم اتكلم ..وانهارده لما عرفت الخبر ده معرفتش اسكت
وبجد بوصي كل واحد او واحدة .. رضا الام .. رضاها ..هو اللي بيكسب الدنيا بحالها ...طول ما هي راضية عنك ميهمكش من حد ..وان زعلت يوم منك ..اوعي تنام من غير ما تصالحها وتحضنك وتضمك ... دي الام ...يعني الجنة تحت رجليها

بحبك .....بحبك .....يا اغلي واحن واطيب قلب ...نفسي بجد اشوفك عند الكعبة ...نفسي اشوفك مع افواج الحج ...ادعولها معايا وادعوا لكل الامهات
يااااااااااااااااارب

هناك 19 تعليقًا:

saragebaly يقول...

ننوسة

ربنا يخليلك مامتك ويباركلك فيها ولا يحرمك منها ابدا يارب

فعلا الام اغلى حاجة في الدنيا

ربنا يقدرنا على رضاها وسعادتها

ويارب تشوفيها عند الكعبة باذن الله

تحياتي لكي ولقلبك الجميل

سارة

Unknown يقول...

ياه يا نسمه
اد ايه انتي نسمه
اد ايه انتي رقيقه

بسم الله ماشاء الله عليكي

بس لي عتاب بسيط اوي

(...اسفة بجد اذا كنت دخلت عليكم حزني .)
ولو مكناش احنا نسمعك مين يسمعك واطمني خالص

ربنا حط المدونين في طريق بعض عشان يفضفضوا

وان شاء الله ربنا هيخليهالك لحد ما تشوفك احلي عروسه وتتجوزي وتشيل ولادك وتربيهم وتكبرهم وتدخلهم الجامعه وتجوزهم كمان وتكوني انتي بقيتي عجوزه ومكحكحه وهي لسه شباب

ربنا يخليهالك تاني

وان شاء الله تكوني انتي اللي بتوديها الكعبه يا ارق نسمه


ربنا يبارك فيكي

اخوكي الكبير
برقش

nanosa يقول...

سارة
---
دعواتك معايا بقي
وربنا يارب يخلي كل الامهات
ونشوفهم بيطوفوا عند بيت الله


ويارب ربنا يخليك لمامتك ويخليها ليك

ولكي مني اطيب التحيات واشد الاعجاب

nanosa يقول...

السلام عليكم
اخي العزيز ..برقش
----------------
بجد انا كل مرة مبعرفش اقولك ايه
بس انت حقيقي اجمل واعز اخ
ولو بيخيروا الناس مين يفضل معاهم طول حياتهم في الفرح والحزن والضيق والفرج
لاخترتك انت يا اعز واغلي البشر

ويارب يسمع منك واوديها بايدي للحج


لك مني خالص التحيات
يااعز واغلي البشر

ياسر يقول...

السلام عليكم
اولاا انا في شدة الخجل واسف جدا علي
عدم مروري بس بجد كان عندي عقدة من الكمبيوتر
والنت متاسف جدا
ربنا يخليلك مامتك يارب ويحفظلك كل انسان
عزيز عليكي يارب
وعزائي للاخ الكريم اللهم اعطية الصبر من عندك
بس صدقيني اني لو قلتلك ان امي عندي اغلي من
روحي ونور عيوني وربنا يقدرني علي رضاها وسعادتها
يارب....
عارفة لما اكون مضايق او زعلان بمجرد اني اسمع صوتها
بس بحس اني اتولد من جديد انسان تاني
ودعواتها الله الله عامل اية يا قلب ماما وعيون ماما
القي دموعي بتجري لوحدها
وبوست جميل جدا جدا كما عودينا في مدونتك الراقية
وانا بجد اسف علي تاخيري

دومتي بكل خير وسعادة يارب
تحياتي

nanosa يقول...

السلام عليكم
---------
ياسر

لا داعي للاسف فانت من البشر الذين اعزهم حقاً ..وان لم تكن منهم لما لمت عليك ولا لاحظت غيابك

ويارب يحفظك ويخليك لكل اللي بيحبوك
ويخلي لنا كلنا امهاتنا

ومعك قلبي في هذه الغربة
وربنا يرجعك لبلدك واهلك بالسلامة والصحة

دومت لنا سالماً

Unknown يقول...

يشرفني أن أدعوك لزيارة مدونتي ووضع لمساتك عليها..
أنتظر الزيارة
تحيتي لك
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/

nanosa يقول...

السلام عليكم
كاتب مصري
--------
انا اللي يشرفني
ونورتني بزيارتك
يارب دايماً تشرفني
وهاجي اهو
انا جييييي

Unknown يقول...

لا لا لا بجد بوست جامد والله
حرك مشاعرى حركه مايعلم بيها الا ربنا...

شكرا للبوست دا...

ارجو تقبل مرورى ...
ادعوكى لزياة مدونتى المتواضعه....




حستنى كومنت ليكى على مدونتى ها !
وياريت تشيلى تاكيد الكلمة

nanosa يقول...

السلام عليكم
المبرمج المحترف
---------
مش عارفة اقول غير اني بفرح جداً لما بسمع ان الناس بتعجبها البوستات
بس انا عاوزة اقولك ان الموقف ده حصل فعلا


ولك خالص تحياتي

وانا هروح جررررررررررري

عروسة ننوسة يقول...

ربنا يباركلك ويخلهالك يارب

Arsenal Way يقول...

ومن بعد الأم؟
أليست هي وصية حبيبنا صلى الله عليه وسلم ؟ أمك ثم أمك ثم أمك
أنا بحس أني لو حاولت أرد لأمي يوم واحد من أيام حملها فيا ان عمري كله مش هيكفيها
أسأل الله العظيم أن يطيل عمرها ويحسن عملها ويختم لها بخاتمة السعاده

______________

زيارتك تشرفنا ورأيك يهمنا
www.eng-mostafa.blogspot.com
تحياتي

أسير الجراح يقول...

نا نوسة


انا مسافر كمان ساعة بس قولت اجى


اسلم يمكن يكون اخر لقاء


خلى بالك من نفسك



لا الة الا الله



اسير الجراح

حنين.. يقول...

ربنا يخلليك ماما يا احلى نانوسا فى الدنيا, واهم حاجه فى الدنيا طبعا رضا الام......... جميل اوى البوست كالعاده يا جميل... فى انتظار المزيد والمزيد. اختك حنين

nanosa يقول...

السلام عليكم
عروسه نانوسة
-----------
شرفتيني بزيارتك واتمني دايما تنووريني

nanosa يقول...

السلام عليكم
مصطفي ابو زيد
---------------
حقيقي وليس بعد الام شيئا

وان شاء الله لازم اجيلك ع المدونة

انا اللي يشرفني

لك خالص تحياتي

nanosa يقول...

السلام عليكم
اسير الجراح
--------------
ان شاء الله متكونش اخر زيارة ولا اخر لقاء

وان شاء الله ترجع لنا بالسلامة

محمد رسول الله

nanosa يقول...

السلام عليكم
حنين
-------
ويخلي ليك ماما ويخليكي ليها

ربنا يخليكي يا قمر

وان شاء الله قريب هنزل بوست جديد

لكي كل حبي

ف رعاية الله

Unknown يقول...

نسمة
انا بجد كده قلقت
ارجوكي انتي او شيماء حد يجيلي عندي يفهمني في ايه

مفيش بوستات جديده ولا حاجه اطمن منها
لو زعلانين مني هصالحكم بس يارب تكونو بخير وكل اللي بتحبوهم يكونو كويسين

طمنيني يا غالية بليز

اخوكي الكبير